به اطلاع پژوهشگران و علاقهمندان میرساند، در (بعدازظهر) روز دوم برگزاری چهل و نهمین کنفرانس ریاضی ایران ( 2ام شهریور) میزگردی با محوریت کارآفرینی برگزار خواهد شد.
اعضای این میزگرد به شرح زیر میباشند.
دکتر امیرحسین دوائی مرکزی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران |
دکتر عزیزالله معماریانی رئيس مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب دانشگاه خوارزمی |
دکتر حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس دانشگاه شیراز |
![]() |
![]() |
![]() |
دکتر علیرضا فخارزاده معاون بنیاد نخبگان استان فارس دانشگاه صنعتی شیراز |
دکتر فرهاد نیلی نماینده ایران در بانک جهانی |
دکتر فرشید عبدالهی دانشکده ریاضی دانشگاه شیراز |
![]() |
![]() |
![]() |
دکتر عبدالساده نیسی گروه ریاضی، دانشگاه علامه طباطبایی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
||
![]()
|
پیشنهاد دکتر شریف:
لزوم ورود ریاضیدانان به حوزهی کارآفرینی
آنچه که امروزه شاهدیم، پیامدهای ناشی از گسترش بیرویه مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی و افزایش بیرویه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف، به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیل نمودن آنها به هر طریق و به هر قیمتی است. ناامیدی از آینده شغلی و عدم وجود انگیزه در بین این جوانان باعث گردیده است که آنها بدون کمترین تلاشی، تنها به فکر اخذ مدرک افتاده و لذا بهترین لحظات زندگیشان را به بطالت بگذارنند. تعداد زیاد فارغ التحصیلان در کشور به جا�� اینکه یک فرصت باشد، برای جامعه کنونی ما به یک تهدید تبدیل شده است. وجود چهار و نیم میلیون دانشجوی جوان در کشور و ورود سالیانه آنها به خیل عظیم بیکاران از بعضی جنبهها یک تهدید جدی است. بهترین فرصت زمانی است که هر یک از این فارغ التحصیلان در جامعه خود اثرگذار باشند. به عبارت دیگر، زمانی که این افراد پس از فراغت از تحصیل به جای اینکه به دنبال شغل باشند، بر اساس نیاز جامعه یا در راستای حل یک مشکل کشور، ارزش جدیدی را خلق کنند که مشتریپسند و گسترشپذیر باشد. افراد مستعد، خلاق، نوآورو ارزشآفرین، موتور محرکه کشورهای پیشرفتهاند، زیرا که با خلق ارزشهای جدید در جامعه باعث تحولی شگرف بوده و در ایجاد اکوسیستم کارآفرینی نقش اساسی را ایفا مینمایند. ریاضیدانان به دلیل استعدادهای نهفتهای که در درون خود دارند از بسیاری از این ویژگیها برخوردارند. اما به دلیل عدم توجه به مقوله کارآفرینی یا نوع ارزشآفرینی تنها سرگرم تحقیق و پژوهش در حوزه تخصصی خود بوده و در نهایت تنها به توسعه علمی و گسترش مرزهای دانش میاندیشند. این در حالی است که بسیاری از ریاضیدانان در دانشگاهها، شرکتها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته دنیا به خلق ارزش از دانشی که میآفرینند پرداخته که برای نمونه حضور سه هزار و پانصد ریاضیدان در شرکتی که متلب (Mathlab) را طراحی کرده مشغول به فعالیت میباشند و از حقوق نسبتا خوبی برخوردارند.
انجمن ریاضی ایران وظیفه خود میداند که در راستای توجه جدی جامعه ریاضی کشور به مقوله کارآفرینی تلاش نماید. در همین راستا با موافقت شورای اجرایی انجمن ریاضی از سال آینده همزمان با پنجاهمین سال برگزاری کنفرانس ریاضی کشور، این مقوله به یکی از زیرشاخههای برنامه این کنفرانس اضافه خواهد گردید. البته در حین برگزاری چهل و نهمین کنفرانس ریاضی کشور به روشهای مختلف به این مقوله ورود پیدا خواهیم کرد که به مرور در همین صفحه اطلاعرسانی کافی خواهیم نمود.
پیشنهاد دکتر فخارزاده:
اگر بپذیریم که ایجاد دانشگاه نسل سوم یک ضرورت است (که هست) ما باید بدنبال یک نقشه راه جهت رسیدن به این هدف در کلان ماجرا برای دانشگاه و همراه آن وزارت عتف باشیم. در ریز این ماجرا باید به نقشه راه برای گروههای ریاضی نیز بپردازیم که چگونه خود، اساتید و دانشجویان را در بستر کارآفرینی قرار دهند که البته این دو مقوله از هم جدا نیستند. بعلاوه سوابق تاریخی و عملکرد منسجم دانشگاهها و گروههای ریاضی جهان به عنوان تجربه مقابل چشم و همچنین فعالیتهای درون کشوری در این راستا که البته کمتر منسجم هستند، در تعیین این نقشه بسیار موثر هستند.
آخرین مهلت ارسال مقاله
1397/04/20تاریخ شروع
1397/06/01تاریخ پایان
1397/06/04